X
تبلیغات
دانشـجـويـانـ كاردرمانيـ تبريز وروديـ 90 - در مورد کاردرمانی بیشتر بدانید.....






دانشـجـويـانـ كاردرمانيـ تبريز وروديـ 90

دستانیـ که کمکـ میکنند بهتر از لبـ هاییـ استـ که دعا میکنند

در مورد کاردرمانی بیشتر بدونین

تعریف و فلسفه ی کاردرمانی

کادرمانی استفاده از کار ، فاعلیت هدفمند ، تمرین و وسایل کمکی و تطبیقی به منظور افزایش استقلال فرذی و اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی مراجعه کنندگان است.

دانتون ریشه ی فلسفه ی کاردرمانی را جنبش فلسفی درمان اخلاقی که مبتنی بر رویکرد انسان گرایانه بود می داند.

آدولف مير (پروفسور روانپزشكي دانشگاه جان هاپكينز) به واسطه ارتباط با دوستانش ويليام جيمزو جان ديوپي و تحت تاثير نظريه عمل گرايي، نظريه روان زيست شناختي خود را در درمان اخلاقي بنا نهاد و از مفاهيم آن در ايجاد فلسفه كار درماني استفاده نمود. وی بيماري رواني را مشكل درسازگاري و زندگي كردن مي دانست و براي رفع آن رژيم كاري را پيشنهاد نمود.چنانچه بپذيريم كه نظريه عمل گرايي تاثير شگرفي بر فلسفه كار درماني بر جاي گذاشت ، بايد تاثير تجربه گرايي انگليسي به طور ويژه فلسفه جان لاك ، و نظريه داروين در تكامل را هم از طريق فلسفه عمل گرايي بر كار درماني بپذيريم .فلسفه و ديدگاه كار درماني از زمان شكل گيري رسمي حرفه (١٩١٧) تا كنون ، دستخوش تغيير بوده و هنوز هم اين روند ادامه دارد و سه مرحله اصلي تكامل را در اين مسير مي توان بر جسته نمودكه شامل ؛ عصر كل نگري (ابتداي قرن نوزدهم)، عصر تقليل گراي. (بلافاصله پس از جنگ جهانی اول) و عصر تركيب و تلفيق (اين دو ديدگاه كه تا كنون ادامه دارد) است که در اين سه عصر سه پارادايم کار ، ماشين انگارانه و نوين کاردرماني حاکم بوده و است.

کاردرمانی تنها رشته ی علوم توانبخشی است که در مقطع لیسانس به درمان اختلالات در حیطه ها ی جسمانی و روانی می پردازد . این رشته بعنوان یک رشته ی کل نگر ، تمامی ابعاد یک بیماری و تاثیرات جانبی آن را بر روی زندگی شخصی و اجتماعی در نظر گرفته و با ارائه تکنیک های درمانی مناسب ، ضمن در نظر گرفتن علایق وانگیزه فرد ، او را به سوی فعالیت روزانه ی مستقل سوق می دهد. متخصصان کاردرمانی با تسلط کافی بر علوم مختلف فیزیولوژیکی ،آناتومی و روانشناختی یک برنامه ی جامع درمانی را ارائه میدهند ، یعنی در کاردرمانی تمرکز درمان فقط روی بیمار نیست بلکه تمامی ابعاد زندگی فرد مورد بررسی قرار می گیرد .

تاریخچه ی کاردرمانی در جهان

در 15 مارس 1917 گروه کوچکی با این نگرش که کار می تواند نقش عمده ای در سلامت و بهداشت ایفا کند ، گرد هم آمدند و انجمن ملی پیشرفت کاردرمانی (NSPOT) را تاسیس کردند که بعدا به انجمن کاردرمانی آمریکا (AOTA) تغییر نام داد در واقع این جلسه آغاز به کار رسمی رشته ی کاردرمانی بود نام Occupational Therapy نیز توسط اولین رئیس این انجمن George Edward Barton پیشنهاد گردید.جنگ جهانی اول یکی از حوادثی بود که تئسعه ی رشته ی کاردرمانی را تحت تاثیر قرار داد.تا فبل از جنگ جهانی اول کاردرمانی بیشتر دز بیماران روانی کاربرد داشت اما با بروز جنگ و افزایش تعداد افرادی که دچار صدمات جسمی ، ناتوانی و معلولیت های ناشی از جنگ شدند ایده جدیدی بر کاردرمانی افزوده شد به صورتی که ارتش از انجمن درخواست کرد که برای سربازان آسیب دیده و معلول برنامه ی توانبخشی و بازتوانی را اجرا کنند که این نقطه ی عطفی در پیشرفت توانبخشی خصوصا کاردرمانی بود.

در سال های 1920 تا 1930 بود که استاندارد های آموزشی در کاردرمانی برای کسانی که می خواستند در این حرفه مشغول گردند توسطEleanor Clarke Slagle تدوین و به مرور کامل گردید.

تاریخچه ی کاردرمانی در ایران

در سال 1350برای اولین بار به منظور ایجاد بخش کاردرمانی در بیمارستان توانبخشی شفایحیائیان یک ارگوتراپیست (کاردرمانی) هلندی (خانم یانسن ) از طرف سازمان بهداشت جهانی در اختیار این بیمارستان قرار گرفت و با همکاری دیگر متخصصین توانبخشی شروع به ایجاد بخش کاردرمانی بیمارستان شفا نمود . و پس از آن روشن شد که برای پیشرفت کاردرمانی احتیاج به تراپیست های کاردرمانی و دیگر رشته های توانبخشی در ایران با تحصیلات در سطح لیسانس می باشد لذا به همین دلیل دانشکده ی توانبخشی و رفاه اجتماعی از مهر ماه سال 1352 در رشته های کاردرمانی ، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی جهت تربیت کادر متخصص دانشجو پذیزفت وپس از آن دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی ، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی تهران شروع به پذیرش و آموزش دانشجویان در رشته ی کاردرمانی کردند و هم اکنون علاوه بر دانشگاه های فوق در دانشگاه های علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (در سال 85) ، علوم پزشکی شیراز ، اصفهان ، تبریز و سمنان (در سال 87) و نیز همدان (در سال 88) این رشته دایر گردید.

امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترایPHD در ایران وجود دارد.و از سال 87-88 دانشگاه های علوم بهزیستی و توانبخشی و علوم پزشکی ایران با همکاری هم اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکترای PHD رشته ی کاردرمانی کرده اند.

اهداف کاردرمانی

جلوگیری از پیشرفت بیماری و معلولیت با بازگرداندن توانایی های از دست رفته ، بهبود کیفیت زندگی ، یکپارچه سازی یا عادی سازی محیط فرد معلول ، به حداکثر رساندن استقلال افراد بیمار و توان در انجام کارهای روزمره و فعالیت های اجتماعی و همچنین آمادگی برای آموزش های حرفه ای .

حیطه های خدمات کاردرمانی

1-بیماری های نورولوژیک (مغز و اعصاب ) مانند سکته ی مغزی ، پارکینسون،ضربه های مغزی ، MS (اسکلروزمتعدد) فلج مغزی و ضایعات نخاعی

2-بیماری های روماتولوژی مانند آرتریت روماتوئید، روماتیسم و اسکلرودرما

3-بیماری های عصبی عضلانی مثل میوپاتی و دستروفی های عضلانی

4-بیماری های ارتوپدی از قبیل شکستگی – ضایعات بافت نرم و تاندونی و اعصاب محیطی – قطع عضو – جراحات ورزشی و تصادفات

5-سوختگی ها و تغییر شکل های ناشی از آن

6-مشکلات بینایی مانند اختلالات حرکتی چشم ، اختلالات ادراک دیداری فضایی ، اختلالات تجزیه و تحلیل دیداری و همچنین کمک به تصحیح انحراف چشم قبل از جراحی

7-صدمات ناشی از کار

8- بیماری های ناتوان کننده و یا مضمن مانند سرطان و ایدز و هموفیلی (Hemophilia-Aids-Cancer)

9-بیماری های قلبی – کودکانی با ناتوانیهای رشدی و اختلالات یادگیری – کودکان دست و پا چلفتی(Cloumsy)-اختلالات خوردن مثل اختلالات جویدن و بلعیدن – مشکلات تعادلی و حرکتی و جابجایی – مشکلات در مراقبت از خود و فعالیت های روزمره ی زندگی – مشکلات شناختی ممکن است تهیه کننده توانائیهای فرد باشد – مشکلات ناشی از سالمندی – ناتوانایی های اجتماعی مانند مشکلات ناشی از استفاده از مواد مخدر و تکدی گری و...- بیماری های روانپزشکی مانند اسکیزوفرنیا – افسردگی – مانیک-دمانس-اختلالات شخصیت و وسواس

حیطه های شغلی ارگوتراپیست ها (کاردرمانگران)

نوشته شده در سه شنبه هشتم فروردین 1391ساعت 14:23 توسط ميلاد احمدياني|



      قالب ساز آنلاین